Schaken voor jong en oud in regio Venlo-Blerick!

Partij-analyse Dirk-Maarten

Afgelopen maandag speelden Maarten en ik een zeer interessante partij waar veel lessen uit te trekken zijn tot het eindspel aan toe.

Voor we de partij beginnen wil ik even melden dat de partij uiteraard vanuit mijn perspectief is geanalyseerd. Eventuele aanvullingen van plannen en gedachten van de zetten van Maarten kunnen altijd nog worden verwerkt.

 

Dan mijn conclusie over de partij. De opening is altijd wel in orde bij mij. Ik krijg weer een goede plus al zal ik deze opening de volgende keer zeker significant anders spelen, maar het hoe en wat dat houd ik uiteraard even voor mezelf.

In het middenspel krijg ik tot twee maal toe de kans om de positionele plus om te zetten in een concreet voordeel. Ik signaleer deze momenten op een of andere manier wel maar ik maak nog te vaak de foute keuzes waarbij Pa4 toch wel heel erg dom van me is. Daar zag ik duidelijk spoken. Op die momenten ben ik soms zelfs te positioneel bezig en moet ik gewoon voor het materiaalvoordeel gaan.

Vervolgens zorgt Maarten er voor dat hij ruimte krijgt door de juiste stukken te ruilen en brengt hij de stelling knap in evenwicht. Bij het ingaan van het eindspel bied ik zelfs nog remise aan. Dit is ook weer een inconsequent aangezien ik me zo had voorgenomen veel eindspelen gewoon helemaal uit te spelen om daar meer hardheid in te krijgen.

Voor mij gelukkig wordt dit geweigerd door Maarten en krijg ik hier inderdaad de kans voor. Dit zorgt gelijk dat ik toch een zeer positief gevoel heb over gehouden aan de partij aanzien ik zelfs volgens Fritz het eindspel vrijwel geheel foutloos heb gespeeld en de kansen die ik kreeg heb gegrepen. Ook kan ik tevreden zijn over het feit dat ik zwart over gehele partij nergens eens kans op winst heb gegeven. Zie ook hieronder het evaluatieprofiel:

Evaluatie profiel.png

Ik heb deze partij niet geanalyseerd en gedeeld omdat ik deze gewonnen heb. Deze heb ik gedeeld omdat er mijns inziens veel leerzame momenten in zitten. Ik ben van plan dit vaker te gaan doen, ook bij partijen die ik verlies of op verzoek van mensen die hun partij geanalyseerd willen hebben.

Alles mits jullie het natuurlijk op prijs stellen.....:)



Waar is Maarten bang voor op zet 46? 46...Lxa5 47.Txa5 Txb3 48.Kf2 (48.Txa6 Txf3 = ) 48...Tb4! is voor zover ik kan zien gewoon remise. Al geef ik toe dat het nog niet meteen helemaal duidelijk is. En je moet niet in de verleiding komen om 48...Tc3? 49.Ke2 spelen, wat op het eerste gezicht toch een logischer idee lijkt, maar je helpt wit's koning actief te worden...

Dankjewel! Ik denk dat Maarten de goede keuze heeft gemaakt om niet krampachtig de b-pion te verdedigen. Wanneer Maarten de pion op b7 probeert vast te houden en dus in plaats van 39...Td8 bijvoorbeeld Te7 of b6 speelt krijg ik de tijd om de d-lijn te pakken met Td1. Dan kan wit onmogelijk nog in de problemen komen met de open d-lijn, alle pionnen op wit en het paard op d4. De stelling is dan gek genoeg erg gesloten! Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat er dan nog meer in zit voor wit, dat zou ik eens in Fritz moeten bekijken.

Dit is inderdaad wel een interessante partij. Na zet 37 zegt mijn gevoel trouwens dat zwart wat beter staat, omdat hij een loper heeft in een open stelling en zijn pionnen mooiere groepjes vormen. Dat voordeel zal in deze stelling wel wat minder groot zijn, doordat de pionnen nog helemaal niet zo ver gevorderd zijn. Ik denk dat het probleem van zwart uiteindelijk inderdaad is, zoals jij al aangeeft, dat er teveel met de stukken gespeeld wordt en er te weinig vooruitgang met pionnen geboekt wordt. Ik vind het zonde dat de pion op b7 verloren gaat, zonder dat zwart daar eigenlijk iets voor terugkrijgt. Het plan van zwart was duidelijk om de koning van wit vast te zetten, maar in deze stelling blijkt maar weer dat in eindspelen lang niet altijd de hulp van de koning nodig is om vooruitgang te boeken. Een mooie analyse Dirk!

Reageer op dit artikel

Naam
Bericht
(max. 1000 tekens)
Captcha
Neem bovenstaande anti-spam code over in het veld 'code'.
Code